Jak często zmieniać olej silnikowy? Od czego zależy optymalny moment wymiany?

Wymiana oleju jest podstawową czynnością serwisową – zaniedbanie wymiany prowadzi do zniszczenia silnika. Wątpliwości budzi jednak zasadnicza kwestia: jak często należy wymieniać olej silnikowy? Wiele różnych opinii porusza tę kwestię, dlatego warto podsumować je, aby określić możliwie optymalne momenty wymiany – na tyle częste, aby zapewnić odpowiednią ochronę silnika, a jednocześnie na tyle rzadkie, że nie stanowią nadmiernego kosztu.

Dlaczego nie należy zaniedbywać wymiany oleju w silniku?

Olej silnikowy spełnia szereg istotnych funkcji. Jego zadaniem jest nie tylko smarowanie elementów silnika, aby ograniczyć tarcie. Odpowiada on również m.in. za odprowadzanie ciepła oraz ochronę przed korozją. Nowoczesne silniki wykorzystują zwykle turbosprężarki, które pozwalają generować wyższą moc z mniejszej pojemności – one również wymagają smarowania olejem silnikowym. Dlatego warto stosować wysokiej jakości oleje syntetyczne takie jak np. olej Ravenol 5W30 VMP CleanSynto lub Chempioil 5W30 Ultra Lrx

Jedną z funkcji oleju jest także oczyszczanie silnika, przez co sam olej staje się coraz bardziej zanieczyszczony. W efekcie obniża się jego skuteczność pracy, co niechybnie prowadzi do konieczności wymiany. Przepracowany olej nie jest w stanie chronić części silnikowych. Ponadto przyczynia się do awarii m.in. rozrządu. W efekcie odkładanie wymiany w czasie obniża ochronę silnika i współpracujących z nim podzespołów przed zużyciem. W końcu doprowadzi to do usterki, która całkowicie unieruchomi jednostkę napędową. 

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Zalecenia dotyczące wymiany oleju silnikowego opisują zwykle dystans w kilometrach. Tymczasem przede wszystkim warto przestrzegać zasady mówiącej, że olej należy wymieniać raz w roku niezależnie od wykonywanego przebiegu. Jeżeli chodzi o przebieg, to producenci samochodów podają, co ile kilometrów należy wymieniać olej w ich modelach. W ostatnich latach popularniejsze stały się oleje Long Life, które wedle założeń mają zapewniać ochronę silnika na dystansie nawet około 30 tys. km, choć mechanicy sugerują, że ochrona silnika po przejechaniu takiego dystansu może nie być wystarczająca.

Zdaniem specjalistów wiele zależy od sposobu użytkowania samochodu. Pojazdy użytkowane na długich dystansach i na trasach mogą przechodzić serwis olejowy co około 15-20 tys. km. Auta użytkowane na krótkich odcinkach i w miastach powinny mieć wymieniany olej co około 10-15 tys. km. W pierwszym przypadku olej wytrzymuje dłużej, ponieważ na trasie silnik utrzymuje przez większość czasu stałe obroty na niewysokim poziomie. W efekcie olej nie zużywa się tak szybko. Podczas jazdy miejskiej wahania obrotów są częstsze i większe. Ponadto w mieście silnik jest częściej odpalany i gaszony, przez co częściej musi pracować na nierozgrzanym oleju.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na indywidualne predyspozycje poszczególnych silników, które również wpływają na zużycie oleju silnikowego. Wymianę co maksymalnie 10 tys. km. zaleca się w silnikach małolitrażowych, a także w jednostkach zasilanych LPG. Ponadto częstsza wymiana jest zalecana w silnikach użytkowanych intensywnie do dynamicznej jazdy, w tym także w jednostkach montowanych w samochodach sportowych, terenowych czy w autach biorących udział w sportach motorowych. W takim przypadku interwał wymiany powinien być skrócony do nawet 5-8 tys. km.

Twoja opinia została wysłana do moderatora.

Poznaj cykl życia opinii »